DIG-MAN Erasmus+ Project

        “DIG-MAN” is an Erasmus+ Key Actions 2 project for the Cooperation for innovation and the exchange of good practices. Joined cooperation of the international partners - Lead partner  Estonian University of Life sciences (Estonia) and other partners specifically University of Stavanger (Norway), Rzeszow University of Technology (Poland), Kaunas University of Technology (Lithuania) and Centoform-VET Centre  (Italy) - will provide a new innovative tool for e-learning in the manufacturing sector.

The main goal of the project is to enhance pieces of knowledge concerning the utilization of digital manufacturing tools at the higher education level.  The learning materials which will be created during the project aim to be universally adaptable and applicable at different educational levels including IFTS, ITS, Universities, and VET. 

The creation of e-learning practices is a key point in order to tackle issues at local and European levels such as young unemployment, low skills training, knowledge enhancement challenges with the latest technology evolution and particularly underpaid jobs for people working in the manufacturing area. The DIG-MAN project will contribute to add innovative technological tools through an open-source philosophy, complement existing training tools at universities, VET agencies and companies as active actors for EU socio-economic development. 

The innovativeness of the DIG-Man project is the tool used to train multi-discipline skills for students or practitioners focusing on different digital tools at different phases of product development and manufacturing.  These instruments will be effective, internationally validated, portable, playful and enough flexible to be used for different beneficiaries. The intensive use of smartphones and tablets during the study process in society is a primary issue for an institution to produce proposed learning materials and remain updated on young people's trends. 

More specifically:

All three outputs of the DIG-MAN project will be actively disseminated:

Output 1: The Didactic ProDeM Guide (for the educators)

Output 2: The Integrated Digital Workbook (for students)

Output 3: New interactive e-learning materials (components/modules for 12 selected products

development courses).


Main channels of dissemination:

- Website of the DIG-MAN project (links to all partner organisations).

- Face-to-face involvement of relevant stakeholders from Month 1 - the representants of the

Resonance groups, industrial companies (survey in 5 countries), etc.

- Brochures of the DIG-MAN project disseminated at the meetings and seminar locally and at the

conferences and summer-schools in Europe (EU-level) where universities take part.

The Plan for Dissemination and Exploitation of Results will be developed with detailed division of

roles between all partners and reported in 6 months cycles. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        DIG-MAN è un progetto finanziato del programma Erasmus + Azione Chiave 2 “Partenariati strategici per l’innovazione” della durata 36 mesi. Il progetto prevede una collaborazione congiunta tra partner internazionali - Università di Tallin (Estonia), coordinatore, Università di Stavanger (Norvegia), Politecnico di Rzeszow (Polonia), Università Tecnica di Kaunas (Lituania) e Centoform ente di formazione professionale (Italia). 

L'obiettivo principale del progetto è quello di migliorare le competenze dei futuri lavoratori nell’ utilizzo degli strumenti digitali applicati alla manifattura avanzata, innovando i curricula d'istruzione (in particolare di specializzazione tecnica IFTS, ITS e percorsi universitari). Verranno realizzati nuovi materiali didattici e-learning con l’obiettivo di formare gruppi di studenti, insegnanti, trainer, affinché i percorsi curriculari possano essere aggiornati e resi più aderenti alle richieste di competenze delle imprese dei settori manifatturieri. I prodotti del progetto, volti ad essere riutilizzabili e trasferibili, nonché universalmente adattabili, consentiranno di affrontare le problematiche a livello locale ed europeo come la disoccupazione giovanile, la formazione di persone poco qualificate, le sfide per il miglioramento delle conoscenze attraverso le tecnologie più avanzate di ultima generazione. Il progetto DIG-MAN contribuirà a implementare strumenti tecnologici innovativi attraverso la filosofia open-source che si potranno integrare con gli strumenti di formazione già esistenti presso università, enti di formazione professionale e aziende.

Nello specifico, i principali prodotti saranno i seguenti: 

Prodotto 1: Didattica ProDeM guida (per professori);

Prodotto 2: Integrato libro digitale (per studenti);

Prodotto 3: Nuovi materiali interrativi di e-learning (12 prodotti selezionati per corsi di sviluppo).

Allo scopo di incrementare la visibilità del progetto e dei suoi risultati, i principali canali di disseminazione saranno: 

-Sito Web di progetto DIG-MAN (collegamento con i siti di altri partner)

-Realizzazione di azioni di engagement degli stakeholder rilevanti, in particolare attraverso i cosiddetti Resonance Group (meeting, tavole rotonde, etc.);

-Diffusione della brochure di progetto DIG-MAN disseminati durante gli incontri, i seminari locali, durante le conferenze e summer-schools in Europa dove partecipano gli università.

Iscriviti alla nostra newsletter